maandag 1 juli 2013

Waar blijven de groene golven?



Volgende verhaal is fictief en alle overeenkomsten met de werkelijkheid zijn louter toevallig

De zon is al een tijdje de dag aan het verblijden met z’n schijnende aanwezigheid maar m’n persoonlijke luikjes zijn nog maar net geopend. Gekreukt stap ik m’n trouwe vierwieler in. Ik geef wat paarden onder de motorkap een schop onder hun kont en wij rollen de straat uit. Niet veel later moet mijn bestemming even wat langer op mij wachten als ik aangestaard wordt door een fel en doordringend rood licht. Ha denkt u, nu krijgt het verhaal een spannende wending. Helaas we hebben het hier over een stoplicht. (Verkeerslicht schijn je te moeten zeggen, maar het zorgt er niet voor dat ik ga verkeren, wel dat ik weet wanneer ik moet stoppen, maar ik dwaal af…)
Het stoplicht blijft mij boos aankijken en besluit na een spannend staarduel dan toch te knipperen naar groen. Ik hobbel weer verder. Het volgende stoplicht schijnt een tweeling broertje (of is het zusje?) van de eerste geweest te zijn want die herhaalt de stappen exact.
Ik vervolg m’n route weer. In de verte zie ik een vriendelijk stoplicht naar mij wuiven, ik voel m’n rechtervoet zwaarder worden, maar bij het naderen blijkt het wuiven over te gaan naar een belerend vingertje dat aangeeft dat ik moet remmen. Het kille VVD-oranje gaat over in leugenachtige PvdA-rood. Ok, ik breng met een eenvoudige handeling 1200 kg wel weer tot stilstand.
Als momenten later het CDA-groen weer over de wegen schijnt, mag ik de winst van Shell persoonlijk weer wat ophogen als ik met de lichtste vorm van frustratie m’n gaspedaal richting aarde duw.
Het volgende stoplicht doet z’n naam eer aan want ook daar moeten we mak stoppen.
Van rechts komt een groene golf de hoek om rijden. Toepasselijk denk ik, jammer dat we dat niet wat meer zien. Een stad als Amersfoort verdient toch groene golven, een goede doorstroming, een betere luchtkwaliteit en minder frustratie? Frustratie, ligt uiteraard bij een ieder zelf, “het is zoals het is” zeggen we dan. Maar VVD-wethouder van verkeer Heinz Binnenlaer kan toch op delen van trajecten groene golfjes creĆ«ren?

“Fietsers moeten soms 90 seconden wachten per oversteek”  en “het werkt verkeersaantrekkend” zijn argumenten om duizenden kilo’s aan auto binnen onze gemeente grenzen te laten stoppen om vervolgens CO2 hoestend en proestend weer een doorgaand fiat te geven.
Valide argument: Fietsdoorstroming is belangrijk. Fietsers hoeven inderdaad niet anderhalve minuut te gaan ‘candy crushen’ om vervolgens weer te gaan stampen op de pedalen. Maar lang niet overal is dit het geval en trajecten hoeven niet als geheel behandeld te worden. Per deel zou ook al winst opleveren.  Koppeling per twee stoplichten is al direct milieuwinst.
Verkeersaantrekkend is een minder valide argument, als je nu kijkt hoeveel auto’s de start-stop-test herhaaldelijk uitvoeren dan doen die dit niet voor de lol. Mensen moet nu eenmaal van A naar B.  
Mocht het toch tot verkeersoverlast zorgen, kan je altijd zaken terugdraaien. Ja, waar blijft eigenlijk het rapport over de proef met de groene golf?  

Ik hoop dat het niet blijft bij die ene groene golf van rechts. Ik hoop dat wethouder Binnenlaer over z’n partijkleur heen kan stappen en z’n best doet om meer CDA-groen via de stoplichten aan de rijdende medemens durft te tonen. Het liefst bij elk stoplicht weer…

Ben van Koningsveld